søndag 4. november 2012

Induksjonsvarming, systemoversikt.

Induksjonsvarming har alltid interessert meg, snart er jeg ferdig med min første kraftige (~3,5kW) induksjonsvarmer. At du kan varme opp noe uten å være i kontakt med det muliggjør mye rart. Selv planlegger jeg smelting av titanium under en beskyttet atmosfære. Mange har utvist stor interesse rundt prosjektet mitt (hei peeps @ elektra), så jeg tenker skrive mer rundt det.
Bestanddelene av en induksjonsvarmer. Figur sakset fra AN-9012.
Over vises 5 sentrale steg, kontroll er ikke vist. Disse emnene blir delt opp i 4 forskjellige artikler som tar for seg min praktiske tilnærming til dem:
  • Kraftkilde, isolasjon og likeretting. (del 1 og 2 i figur)
  • Høyfrekvent halvbro 'chopper' med MOSFETS. (del 3)
  • Tankkrets. (del 4 og 5)
  • Kontrollmåte. (vist under)
Forenklet skjema av kontrollkoblingen.



De forskjellige undersystemene er så godt som ferdige, når alle undersystemene fungerer som de skal - er forhåpentligvis resultatet noe lignende under:



Mange forskjellige ressurser fins rundt induksjonsvarming, her kommer de beste:


Oppdateringer kommer etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar