søndag 4. november 2012

Induksjonsvarming: Kraftkilde, isolasjon og likeretting.

Jeg vurderte tre forskjellige metoder for å fullføre disse to stegene.

Modifisering av dataPSU:
  • Enkel modifisering, innebygd kjøling og noe værn.
  • Isolert.
  • Lite effekt. Lav spenning (12V).
Jeg har sett serverforsyninger på 48V og masse strøm, disse har høy effekt i forhold til vanlige dataPSUer. HP ESP120 (51V57A) (5-6kg) har jeg sett meg ut som en oppgradering til det jeg bruker nå. Disse ligger ute til 40 dollar på ebay. Midt i blinken vil jeg si. En stabil spenning gjør strøm-samplingen lettere, samt vil det være mindre tap i MOSFETene sammenlignet med en likerettet sinus. Hvis du bygger en mindre induksjonsvarmer vil jeg anbefale en modifisert dataPSU.

Likeretting av 'mains':

  • Veldig enkelt.
  • Høy spenning. (370Vpeak)
  • Uisolert.
Anbefaler den ikke, men vil sikkert fungere greit med passende transistorer. IGBT er vel best ved slike spenningsnivå, men det finnes MOSFETS som 'funker greit'. Farlige spenningsnivå, så anbefaler en av de andre alternativene.

Modifisering av en gammel pinneinverter:

  • Enkel modifisering, høy effekt og passende spenning (48Vnom, 68Vpeak).
  • Isolert.
  • Kan gå varm, dårlig med værn.
Jeg gikk denne veien. Grunnen til at jeg valgte denne var at jeg hadde en stående. Dette er egentlig bare en svær step down transformator som gir 48v nominellt ut. En fullbrolikeretter
begrenser strømmen noe, men en likeretter med MOSFETS (aktiv likeretter) er planlagt (om jeg ikke kjøper en serverpsu istedenfor).


Her er et bilde av sveisen, åpnet opp:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar